Przejdź do głównej zawartości

Leczo do słoików na zimę

Od dawna coś podobnego chodziło mi po głowie - gotowe danie w słoiku, typu znanych sosów sklepowych, które będzie idealne na kryzysowe dni. Wystarczy słoik otworzyć, sos podgrzać, dorzucić do niego makaron/ryż, ewentualnie podsmażoną kiełbasę. I obiad gotowy w ekstra tempie. Narazie zrobiłam na próbę - 5 słoików, ale od wczoraj już dwa zniknęły ;). Zatem dziś będzie mega produkcja! Przepis znalazłam na blogu Pomieszanie z poplątaniem.

Składniki (na 5 średnich słoików):
- 1 kg papryki (najlepiej mieszanej - ja dodałam żółtą i czerwoną),
- 6 pomidorów (bez skórki),
- 3 duże cebule,
- 500 g pieczarek,
- 6 ząbków czosnku,
- 2 duże marchewki,
- 2 czubate łyżki koncentratu pomidorowego,
- przyprawy: sól, pieprz, papryka słodka, papryka ostra, bazylia, oregano,
- olej rzepakowy do smażenia (ok. 3-4 łyżki).

Olej rozgrzewamy w wysokim garnku, dodajemy cebulę pokrojoną w pióra. Gdy się zeszkli, dodajemy umyte i pokrojone na plasterki pieczarki. Czekamy do odparowania wody. Kolejnym krokiem jest dodanie soli - ja wzięłam jej małą garść. Spokojnie, warzywa 'wciągną', nie będzie za słone. Dodajemy pozostałe warzywa - paprykę pokrojoną w paski/kostkę, pomidory pokrojne w kostkę (wcześniej należy pozbyć się skórki - sparzyć lub obrać ostrym nożem), marchew (obraną i pokrojoną na plasterki - można posłużyć się tarką do ogórków - będzie szybciej), wyciśnięte ząbki czosnku. Wszystko dusimy ok. 40 minut. Co jakiś czas mieszamy.
Po tym czasie dodajemy koncentrat, mieszamy. Następnie przyprawy - do smaku. Gotowe leczo umieszczamy w przygotowanych słoikach i pasteryzujemy 20 min. Ja zrobiłam to metodą piekarnikową (w ten sam sposób przygotowałam słoiki). Metodę polecam po raz kolejny - stosuję ją od roku i przez ten czas tylko jeden słoik się nie zamknął, ale z powodu źle dopasowanej nakrętki. Smacznego!


Komentarze

  1. Uwielbiam leczo, też niedawno robiłam, tylko trochę inne:) Wygląda pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zazwyczaj robię inaczej - bez pieczarek i marchewki. Ale to wyszło super :)

      Usuń
  2. Zrobię może :) Bo jeszcze nigdy nie robiłam leczo do słoików :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też :) Pierwszy raz i czuję, że zostanie u nas na stałe :)

      Usuń
  3. Właśnie sobie siedzę i myślę, co by tu jeszcze na zimę, do słoików włożyć :) Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Leczo do słoików to doskonały pomysł. U mnie w domu nigdy nie doczekały zimy. Niestety. Tak ja piszesz, trzeba zrobić większą partię. Narobiłaś mi apetytu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Najlepiej potrójną lub poczwórną ;)

      Usuń
  5. Jedno z moich ulubionych dań, ale nigdy nie robiłam do słoików. Może się skuszę, bo potem zimą wszystko droższe i mniej smaczne (tzn. głównie papryka).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób koniecznie - to doskonałe rozwiązanie na później, na brak czasu :) No i racja - warzywa zimą nie są już tak smaczne :/

      Usuń
  6. będzie na zimę jak znalazł;) no chyba, że wcześniej się tym ktoś zaopiekuje:D:D:D:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas ta opieka jest całkiem solidna ;)

      Usuń
  7. Zimą jak znalazł,a papryka jest teraz tania.Pozdrawiam Christopher

    OdpowiedzUsuń
  8. U moich Rodziców było na zimę od zawsze:)))a w zimowe dni otwieraliśmy słoiczki,dodawali kiełbaskę,podgrzewali i rozkoszowali się smakiem i zapachem...

    OdpowiedzUsuń
  9. A cóż to za leczo z marchewka i pieczarkami???? Cebula często się w słoikach psuje więc nie powinno się jej dodawać. Powinno się natomiast dodać papryczkę chili, świeżą i w proszku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się - bardziej odpowiednia byłaby nazwa "sos warzywny", jednak ja podałam za Autorką - zarówno nazwę, jak i cały przepis.

      Usuń
  10. też często robię leczo, trochę inaczej
    ale nie pomyślałam żeby je pakować do słoików - to jest myśl :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Takie warzywa w słoiku to świetny pomysł! Zwykłe leczo bezmięsne chyba też by można zamknąć :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Normalnie zazdroszczę tych smakołyków

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Popularne posty z tego bloga

Najlepszy dressing do sałaty

Ketchup z cukinii. Absolutny numer 1!