Przejdź do głównej zawartości

Ketchup z cukinii. Absolutny numer 1!

Jeśli słyszeliście o tym przepisie i wahacie się, czy warto, powiem jedno: ABSOLUTNIE TAK! Nawet warto zrobić z podwójnej porcji :). Tym bardziej, że cena cukinii jest teraz przekonująca. Jutro będę robić drugą porcję, nawet mimo gorączki. Zapach podczas robienia - fenomenalny, a w smaku... lepszy niż najlepszy ketchup. Nie będę dłużej zachwalać, musicie spróbować :) Przepis widziałam na wielu blogach, a zapisałam z Majanowego pieczenia

Składniki:
- 1,5 kg obranej i pozbawionej nasion cukinii,
- 0,5 kg cebuli,
- garść soli,
- 400 g koncentratu pomidorowego,
- 2 szklanki cukru,
- 1 szklanka octu,
- 1 łyżeczka pieprzu cayenne (ja dodałam chili),
- 1 łyżeczka pieprzu,
- 1 łyżeczka papryki słodkiej.

Przygotowanie dzielimy na dwa etapy:
I - wieczór: cukinię myjemy, obieramy, pozbawiamy nasion. Cebulę obieramy z łupinek. Cukinię i cebulę ścieramy na tarce z dużymi oczkami (najlepiej posłużyć się maszyną, będzie szybciej). Starte warzywa umieszczamy w dużym garnku, zasypujemy solidną garścią soli, mieszamy i zostawiamy na całą noc.
II - rano: garnek z warzywami zasypanymi solą stawiamy na kuchence, włączamy. Gotujemy ok. 20-30 minut, do momentu aż warzywa się rozgotują i powstanie papka. Po tym czasie dodajemy cukier i ocet, mieszamy. Gotujemy kolejne 20 minut, co jakiś czas mieszamy (na małym ogniu). Dodajemy przyprawy i koncentrat, mieszamy i gotujemy kolejne 20 minut. W tym czasie przygotowujemy słoiki (ja posłużyłam się metodą piekarnikową - na początku wyparzyłam same słoiki z przykrywkami, później pasteryzowałam z ketchupem).
Po 20 minutach miksujemy warzywa na gładką masę, a następnie umieszczamy w słoikach. Lekko zakręcamy, wstawiamy do piekarnika i pasteryzujemy lub stosujemy swoją sprawdzoną metodę (o mojej metodzie można poczytać TUTAJ).
Gotowe słoiki dokręcamy, ustawiamy do góry dnem i zostawiamy do przestudzenia. Po otwarciu ketchup należy przechowywać w lodówce. Smacznego!

* jeśli wolicie ketchup pikantny lub łagodny, warto regulować ilość dodawanych przypraw; z podanych otrzymacie ketchup delikatnie pikantny.

Dla porównania: po lewej stronie ketchup kupny, po prawej cukiniowy

Komentarze

  1. To musi być świetny ketchupik! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto go zrobić! :)

      Usuń
    2. Dajcie mniej octu niz w przepisie

      Usuń
    3. I mniej cukru, o połowę. Smaczniejszy i zdrowszy ;)

      Usuń
    4. Z przepisu korzystam trzeci rok, również dodaję o połowę mniej cukru i o połowę mniej octu. Ale gorąco polecam, całość rewelacja!

      Usuń
  2. Spadłaś mi z nieba z tym przepisem. Po prostu! Jeszcze nie spróbowałam tego keczupu, ale już wiem, że to jest to. Poza tym - jesteś niezwykle przekonywująca w swoich przepisach. Podajesz je w taki sposób, że nawet kulinarna niezguła wszystko ugotuje ;-). Dziękuję! Mam jeszcze zapasy cukinii - więc jutro lądują w słojach jako keczup.

    Tymczasem błagam o przepisy na dynię - jakiekolwiek :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie masz pojęcia jak mi miło :) Dziękuję za tak miłe słowa! :*
      Przepisy z dynią są tu:
      http://dzikowiec-od-kuchni.blogspot.com/2012/09/soneczna-zupa-na-pochmurne-dni-krem-z.html
      http://dzikowiec-od-kuchni.blogspot.com/2012/09/jesienne-muffinki-dyniowe.html
      http://dzikowiec-od-kuchni.blogspot.com/2012/10/obednie-mieciutkie-bueczki-dyniowe.html
      http://dzikowiec-od-kuchni.blogspot.com/2012/09/kopytka-w-sonecznym-wydaniu-dyniowe.html

      Dynię uwielbiam, zatem spodziewaj się więcej ;)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! I cieszę się, że go znalazłam :)

      Usuń
  4. rewelacja! nie ma porównania z kupnym:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój Mąż zrobił test porównawczy i stwierdził, że cukiniowy smakuje jak prawdziwy ketchup, z prawdziwych warzyw i nie ma sobie równych :)

      Usuń
  5. Ulala, coś dla mnie
    W poniedziałek biorę się za robotę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że do poniedziałku zjemy cały zapas i będę robić z Tobą nową partię ;D

      Usuń
  6. Muszę go wypróbować, bo wygląda super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, koniecznie! Zapraszam na testy ;)

      Usuń
  7. Słyszałam o tym ketchupie, ale nigdy go nie jadłam. Jaki fajny gęsty Ci wyszedł, super taki domowy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przymierzałam się do niego od roku! Przyznam, że przeszedł moje oczekiwania smakowe :)

      Usuń
  8. łooo matko, a cóż to???:D alem ciemna, nie słyszałam...ketchup robi moja teściowa, niebo w gębie, ale że cukinia...? CZA sprzedać ten pomysł;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprzedaj, sprzedaj! :) Szczerze mówiąc, to w smaku nie czuć cukinii, a prawdziwy ketchup! :)

      Usuń
  9. Muszę spróbować-wygląda pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie robiłam, nie słyszałam a brzmi ciekawie :)
    Cudne łyżeczki na zdjęciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej zachęcam! :) Jest wspaniały :)

      Usuń
  11. bardzo mi się podoba ten przepis, na pewno go wypróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wow ciekawy przepis, bo ketchup kojarzy mi się wyłącznie z pomidorami. A tak z innej beczki masz jakiś sprawdzony przepis na domowe suszone pomidory?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytasz mi w myślach! Suszone pomidory będą niebawem na blogu :)

      Usuń
  13. Zaglądnęłam tu wczoraj, pomysł na ketchup mi się spodobał. Wykonałam ! Niebo w gębie:) dodałam na sam koniec gotowania jeszcze 2 ząbki czosnku, wyszedł wyrazisty:)
    Dziękuję za ten pomysł. Od dzisiaj to i mój hit w domu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baaaardzo się cieszę! :) I zapraszam do testowania kolejnych przepisów :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  14. Ja co lato z babcią robiłam domowy ketchup :) Jednak tradycyjny z pomidorów - z cukinii nigdy nie jadłam (baa nawet nie słyszałam o takim) i muszę przyznać, że bardzo chętnie wypróbuję, wygląda wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, u nas znika z prędkością światła :)

      Usuń
  15. Nie slyszalam o takim,ale super musi smakowac,mniam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kochana, powinnaś dostać nobla za wyszukiwanie i opracowywanie najbardziej kreatywnych przepisów ;)
    ketchup rewelacja!

    PS. U mnie mały konkurs w formie rozdania. Trzeba odpowiedzieć na jedno, krótkie pytanko. Zapraszam Cię serdecznie do wzięcia udziału ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. za duzo octu w tym przepisie. mi wyszedl niestety niesmaczny :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zmniejszam ilość octu i cukru. Za dużo ich.

      Usuń
  18. maryha23
    Dziękuję za przepis.Został zrobiony częściowo zjedzony i trochę rozdany.
    Już się gotuje nowy.

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepis genialny -zmniejszyłam trochę ilość octu ketchupek wyszedł mistrzostwo świata poczęstowałam siostrę zaniemówiła pycha

    OdpowiedzUsuń
  20. Witaj. Właśnie kończę robić ketchup. Jaka powinna być jego konsystencja? Mnie wyszedł średnio gesty. Nie jest taki rzadki jak przecier i nie tak gesty jak ketchup kupny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taki powinien być :) Pół na pół. Mam nadzieję, że smakuje :) Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Smakuje to mało powiedziane. Jest boski. Jutro wersję light dla dzieci robię! Dziękuję i pozdrawiam

      Usuń
  21. Ciekawy ten keczup, tylko trochę mnie ta ilość cukru przeraża, jednak domowe powinno być zdrowsze a z taką ilością cukru to chyba niebardzo :-( Napewno go zrobię, ale może dam połowę cukru i octu, jak myślisz, będzie ok ?

    OdpowiedzUsuń
  22. Sos super, smakuje całej rodzinie. W następny tydzień zrobię chyba z 15kg kabaczka na cały rok będzie. Dzięki wielkie i ludzie nie zastanawiajcie się tylko róbcie bo to pychota jest. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Chciałam zrobić ten ketchup, ale mam pytanie. O jaki dokładnie koncentrat pomidorowy chodzi? Taki mały 30 % co jest sprzedawany w słoiczkach czy bardziej przecier pomidorowy sprzedawany często w kartonikach?
    Pozdrawiam, Kasia

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam serdecznie wlasnie koncze robic ketchup jest rewelacyjny dziekuje za super przepisy serdecznie pozdrswiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Bardzo się cieszę! Pozdrawiam

      Usuń
  25. Witam :)

    W tamtym roku zrobiłam keczup z tego przepisu. Tak mi posmakował że niestety szybko się skończył :D Dlatego w tym roku robię z podwójnej porcji :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Na noc ta cukinia posolona ma być w lodówce,czy na wierzchu??

    OdpowiedzUsuń
  27. Wspaniały ten keczup, u mnie w domu będzie miał wiele zastosowań.

    OdpowiedzUsuń
  28. 2 rok z rzędu robię tek ketchup. W tamtym roku zrobiłam z podwójnej porcji i po 3 miesiącach nie miałam już nic :)
    w tym roku robię z 9kg cukinii!
    Przepis rewelacyjny!

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie lubie Cie! mąz wygrzebal. teraz przynosi mi cukinie z uśmieszkiem "jade po przecier" , a ty rób. Kij, że robie- bo lubie- ale zeby to zostalo do zimy .... grill, do chipsów, do makaronu(jak zorbie na grubszej tarce), do miecha, słoik do roboty, słoik dla kumpla bo mu pachniało ....WTF? ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Właśnie zrobiłam z tego przepisu ten kechup kocham kocham kocham świetny smak !!!

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam. Jak dlugo pasteryzowac w piekarniku??? Pozdrawiam :-) :-) :-)

    OdpowiedzUsuń
  32. Ketchup jest genialny! robię drugi rok, tym razem gigantyczna porcja z 10 kg cukinii :) wszyscy znajomi i sąsiadki po spróbowaniu kopiują ten przepis. Dziękujemy!

    OdpowiedzUsuń
  33. Pyszności , tylko ciut mniej octu dodałam :) dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Pycha , musi się troszkę przegryźć w słoiczkach i niebo w gębie :-)

    OdpowiedzUsuń
  35. Na początek robiłam z podwójnej ilości. Niestety wg nas za dużo octu i cukru. Zabijały smak. Na szybko dodałam około 1kg kabaczka(akurat miałam na dzisłce, obrałam, starłam go, osobno podgotowałam z solą, zblendowałam). Dodałam też suszonego czosnku i zioła prowansalskie. Jutro będę robić drugą turę - w duże słoiki(litrowe). ;) Dam mniej cukru i octu.
    Keczup super. Na kanapki, jako sos na pizzę. Jeśli dodamy zioła, mięso mielone - będzie sos boloński. Jeśli damy marchewkę, pietruszkę, cebulę, paprykę, ananasa - będzie super sos słodko-kwaśny. Można też dodać do warzyw do ryby po grecku ;)
    Dlatego robię różnej wielkości słoiki(od 200ml do 1l).

    OdpowiedzUsuń
  36. Gdy cebule i cukinie zasypiemy na noc sola to te warzywa wstawiamy do lodowki czy moga stac normalnie w kuchni?bardzo prosze o odpowiedz,bo mam nadmiar cukinii w ogrodku i chce wykorzystac a nigdy nie probowalam takiego ketchupu.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zostawiamy w kuchni, nie ma potrzeby w lodówce. Pozdrawiam i życzę smacznego :)

      Usuń
    2. Woda ktora wychodzi z warzyw po zasoleniu czy ją sie odlewa?

      Usuń
    3. Dziekuje za szybka odpowiedz :) ale mam taki problem, poniewaz robilam podwójną porcję i kazalam mężowi sypnac dwie dobre garście soli i teraz jest bardzo słone :/ czy moge cos z tym zrobic? Czy moze takie ma byc?

      Usuń
    4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  37. Zaszalałam, wybrałam wersję "na ostro z ziołami i papryką, pycha! Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  38. Właśnie dziś gotuję ten 'keczup' po raz pierwszy i gorący jest ostry a ja wolę łagodnieszy. Mam nadzieję, że po schłodzeniu będzie delikatniejszy w smaku ale kolor ma wyśmienity i konsystencję zresztą też ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie myliłam się jest łagodnieszy po ostygnięciu a jak troszkę postoi w słoiczku to palce lizać�� Smakuje wszystkim domownikom nawet mojemu rocznemu synkowi!!!�� nie wspominając o starszym który nie chce patrzeć na kupny keczup (a tak nie lubi warzyw ale kiedy mu powiedziałam, że keczup który je jest z cukinii to powiedział: 'niemożliwe,przecież keczup jest z pomidorów' hihi) Dziś szykuję kolejną porcję ale dam troszkę mniej ostrych przypraw. Pozdrawiam, pychota!

      Usuń
  39. Wczoraj zrobiłam jedna ture,dziś druga stoi zasolona.Rewelacja. Poszlam na skroty i zamiast trzec ręcznie wybrałam maszynkę do ziemniakow.I też wyszło znakomicie.nie dodałam pieprzu cayenn ze względu na dziecko... a dzis pizza z ketchupem��

    OdpowiedzUsuń
  40. zrobiłam na próbę z 1/4 porcji, jest świetny ale dla nas za słodki, dziś zrobię z pełnej porcji ale dam cukru o 2/3 mniej

    OdpowiedzUsuń
  41. ludzie! jaki cukier, jaki ocet??? wszystko można zastąpić, a nie iść na łatwizne! to ma być domowy? LOL

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeszcze jedna rzecz, odstawić na noc? koncentrat? tylko naturalne składniki. słabiutki ten przepis!

      Usuń
  42. Jak zaczęłam robić ten keczup to dzieci zaczęły się śmiać, co keczup z cukini, mąż zajrzał ze sceptyzmem do garnka i zapytał czy to się da w ogóle jeść, nawiasem mówiąc waliło cebulą w całym domu.Oburzona dokończyłam dzieła dałam do spróbowania i było jedno wielkie :WOW ale to super!Przestałam kupować keczup .Szkoda że został mi już ostatni słoik.

    OdpowiedzUsuń
  43. Keczup petarda sklepowe do śmieci pycha

    OdpowiedzUsuń
  44. a czy można: Na gorąco do słoików i postawić do góry nogami nie pasteryzować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam, zawsze pasteryzuję.

      Usuń
    2. ja robiłam tak w tamtym roku. Słoiki wyparzyłam i w gorące słoiki pakowałam gorący keczup :D Nic sie z nim nie stało do grudnia (niestety sie wtedy skończył :D)

      Usuń
    3. Dzięki za komentarz. Cenna informacja! Pozdrawiam

      Usuń
    4. Też dawałam gorący do słoiczka i zakręcałam na spirytus, nic się z nim nie stało :) nie pasteryzowałam :)

      Usuń
  45. Tego jeszcze nie próbowałam. Jutro zabieram się do roboty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia! Czekam na wrażenia :) Pozdrawiam

      Usuń
  46. Mój niestety wyszedł gorzki i nadaje sie jedynie do wyrzucenia...

    OdpowiedzUsuń
  47. Pycha, robiłam z podwójnej porcji. Jutro kolejna partia

    OdpowiedzUsuń
  48. ROBIĘ TAKI KETCHUP OD LAT JEST REWELACYJNY NAJLEPEJ SMAKUJE Z PIZZA WSZYSCY DOMOWNICY GO UWIELBIAJA NO I ROBIONY SAMODZIELNIE BEZ KONSERWANTOW

    OdpowiedzUsuń
  49. Fantastyczny - ja dodaję jeszcze odrobinę miodu

    OdpowiedzUsuń
  50. A tej cukini ma być 1.5kg przed obraniem i wydrążeniem czy już po? Mam 3 kg cukini i po wyczyszczeniu zostało 2.2 kg i nie wiem czy dołożyć. Czekam na szybką odpowiedź. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. Lubię pikantne keczupy. Równięż robię keczupy sama z dwóch powodów:
    1. Mogę sama dodać ilosć przyparw i regulować pikantność
    2. Nie daję do keczupu tak dużej ilości cukru i dzieki temu mój domowy keczup jest o wiele zdrowszy

    Cukinii w ogrodzie mam sporo. Tak wieć już wiem co na dniach przyrządzę :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Ta ilość cukru a przede wszystkim octu to jakaś pomyłka. Szkoda mi było wyrzucić cały gar zrobionego keczupu, więc zawekowałam i może znajdą się w rodzinie amatorzy tak octowych smaków. Ocet chyba jedynie kilka łyżek dla smaku. Spróbuję zrobić znowu, ale przepis potrzebuję sporych modyfikacji...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*