poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Zupa ogórkowa (z kiszonych ogórków)

Kiedyś za nią nie przepadałam, dziś przepadam po spróbowaniu pierwszej łyżki. Ostatnio trochę przeze mnie zapomniana, ale w porę przyszła mi na myśl. Można ją ugotować na żeberku, albo wybrać zupełnie bezmięsną wersję - wówczas będzie szybciej. Ja zazwyczaj biorę opcję-ekspres, na mięsie gotuję ogórkową od wielkiego dzwonu. Przepis tradycyjnie mam od Mamy -  taki smakuje mi najbardziej :)

 Składniki - na średniej wielkości garnek:
- 4-5 średniej wielkości ogórków kiszonych,
- 2 marchewki,
- 1 pietruszka,
- kawałek selera,
- 1 cebula,
- domowe kostki rosołowe (opcjonalnie),
- liść laurowy, ziele angielskie,
- czosnek granulowany lub 1 przeciśnięty ząbek,
- sól, pieprz, cukier,
- 4 ziemniaki,
- 1 łyżka masła,
- 1 łyżka śmietany,
- mąka do zagęszczenia.

W garnku gotujemy wodę z dodatkiem cebuli, marchewki (startej na tarce o dużych oczkach), pietruszki (podobnie jak marchew - starta na tarce o dużych oczkach) i całego kawałka selera (jeśli zdecydujemy się na wersję z mięsem, gotujemy je razem z warzywami). Gotujemy do miękkości warzyw (głównie selera i cebuli, bo reszta jest starta). Dodajemy liścia laurowego i ziele angielskie. W tym momencie można dodać domowe kostki rosołowe.
W tym czasie przygotowujemy ogórki: ścieramy na tarce o dużych oczkach, dusimy w rondelku z dodatkiem masła. Nie odsączamy wody, która zostanie po ścieraniu - dodajemy ją do rondelka. Całość dusimy na małym ogniu do momentu odparowania wody.
Gdy seler będzie miękki, do garnka dodajemy ziemniaki (obrane, umyte, pokrojone w kostkę). Gotujemy ok. 5 minut. Po tym czasie powinny być miękkie. Do garnka dodajemy przygotowane wcześniej ogórki. Wszystko razem gotujemy ok. 5 minut. Na sam koniec zupę zagęszczamy mąką, zagotowujemy. Wyłączamy kuchenkę, zaprawiamy śmietaną. Doprawiamy do smaku. Zupę można posypać posiekanym koperkiem. Smacznego!


23 komentarze:

  1. Ha ha, a ja kiedyś przepadałam, a teraz różnie bywa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D Znając życie, pewnie jeszcze z przyjemnością wrócisz do tego smaku :)

      Usuń
  2. ojoj jak ja lubie taką ogórkową:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie różnie bywało, ale teraz znowu lubię ;)

      Usuń
  3. Uwielbiam zupę ogórkową, chyba zrobię jutro :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robisz tak jak ja - bez mięsa, czy wolisz z mięsem?

      Usuń
  4. jak byłam dzieckiem to uwielbiałam ogórkową:)

    OdpowiedzUsuń
  5. wieki nie jadłam takiej ogórkowej... ach... miło było tu zajrzeć na takie pyszności :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A w dzieciństwie to była moja ulubiona zupa! :) Maczałam w niej chleb - potrafiłam zjeść przy okazji ogórkowej pół małego bochenka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja - chleb doskonale do niej pasuje :) Z maczaniem jeszcze nie próbowałam!

      Usuń
  7. uwielbiam kwaskowate zupencje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, coraz bardziej :) Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Moja Mama też taką robi-ogókową,najlepszą na świecie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach te Mamy! Zawsze robią to, co najlepsze!

      Usuń
  9. Uwielbiam ją! Dawno nie robiłam w sumie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam ją już trzeci raz od opublikowania wpisu :))

      Usuń
  10. Mieszkam w dani kupilem tureckie pickle i myslalem ze beda jak polskie a tu smak ogórka jak w mac donaldzie ochyda.. Do zupy mysle ze sie beda nadawac i takiego przepisu mi potrzeba.. to teraz u mnie przez miesiac ogórkowa bo kupilem 8 litrowa beczke tych wstretnych tureckich picklów.. Nastepnym razem kupie maly sloiczek polskich za wieksza cene a nie beczke :S ale kasa za takie ogórki w tym kraju :S Maly sloiczek 8 zl a jak ja sie stesknilem za takim czyms to chce z 5 litrów na raz hehehe

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

drukuj