Przejdź do głównej zawartości

Tarta cytrynowa z bezą

Jeśli macie ochotę ją upiec i jednocześnie macie wątpliwości, natychmiast je wyrzućcie za drzwi. Kupcie cytryny, reszta składników pewnie się znajdzie. Ten wypiek z pewnością Was nie zawiedzie! Zabierałam się do niego od dawna, aż w końcu Mąż upatrzył podobny w gazecie i z błyskiem w oku powiedział "aaaaale bym zjaaaadł". Zanim wrócił z pracy, tarta była gotowa. Co prawda już nie w jednym kawałku, bo nie mogłam się oprzeć! Oboje zgodnie stwierdziliśmy, że należy do tych wypieków, o których myśli się tuż po skończeniu kolejnej dokładki. Tarta cytrynowa jest po prostu obłędna!!!! Przepis pochodzi z bloga Droczilki, i dołącza do listy absolutnie najlepszych smakołyków.

 Składniki - ciasto kruche:
- 100 g zimnego masła,
- 175 g przesianej mąki pszennej,
- 3 łyżki cukru pudru,
- 1 żółtko.

Składniki - krem cytrynowy:
- skórka otarta z 3 cytryn,
- 125 ml soku z cytryny (czyli mniej więcej z 2,5 cytryn),
- 200 ml wody,
- 3 żółtka,
- 150 g cukru,
- 50 g mąki kukurydzianej (można zastąpić ziemniaczaną),
- 3 łyżki masła.

Składniki - beza:
- 4 białka pozostałe z kremu cytrynowego i ciasta kruchego,
- 200 g cukru,
- 1 łyżeczka soku z cytryny,
- 2 łyżeczki mąki ziemniaczanej.

Przygotowanie rozpoczynamy od ciasta kruchego: mąkę wysypujemy na stolnicę, dodajemy cukier puder i zimne masło. Nożem siekamy masło tak, by połączyło się z mąką i cukrem pudrem. Dodajemy żółtko. Ciasto energicznie zagniatamy do połączenia składników i utworzenia zwartej, jednolitej masy. Powstałą kulę owijamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na co najmniej 30 minut (najlepiej dłużej).
Po upływie co najmniej pół godziny, ciasto wyjmujemy z lodówki, umieszczamy pomiędzy dwiema warstwami folii spożywczej i wałkujemy na cienki placek. Wielkość placka dopasowujemy do wielkości formy na tartę (u mnie była o średnicy 24 cm). Za pomocą wałka nawijamy ciasto i ostrożnie przekładamy do formy. Delikatnie odrywamy folię z obu stron. Ciasto dopasowujemy do formy. Wstawiamy do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika (można na wierzchu położyć arkusz papieru do pieczenia i fasolę - do obciążenia lub zrobić nakłucia widelcem na całej powierzchni). Z obciążeniem pieczemy 15 minut, zdejmujemy papier z fasolą i pieczemy jeszcze 15-20 minut. Po upieczeniu zostawiamy do przestudzenia. W tym momencie zabieramy się za krem: w garnku umieszczamy sok z cytryn, wodę, skórkę z cytryn, cukier oraz mąkę kukurydzianą (lub ziemniaczaną). Mieszamy, doprowadzając do wrzenia. Krem powinien stać się gęsty. Na chwilę zdejmujemy z ognia, dodajemy masło oraz żółtka, mieszamy i ponownie podgrzewamy. Czekamy aż będzie gęsty (ciągle mieszamy), a następnie wyłączamy kuchenkę. Ciepłą masę umieszczamy na upieczonym i ostudzonym spodzie. Zostawiamy do przestudzenia.
W tym czasie przygotowujemy bezę: białka ubijamy na sztywno, stopniowo dodajemy cukier (bardzo powoli, partiami, rozpoczynamy tuż po spienieniu białek). Na koniec dodajemy mąkę i sok z cytryny, chwilę miksujemy. Gotową bezę wykładamy na przestudzony krem. Gotową tartę wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni. Pieczemy ok. 20 minut. Po upieczeniu studzimy w uchylonym piekarniku, a następnie na kratce. Smacznego!

Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Smakuje jeszcze lepiej :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Ojacie... fantastyczne ciacho, połączenie bezy z cytryną jest genialne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To połączenie bardzo inspiruje :) Już kombinuję co dalej ;)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. :)) Żałuję, że już zniknęło...

      Usuń
  4. Obłędnie się prezentuje! Też taką chcę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Zrób ją koniecznie ;)

      Usuń
    2. Boję się,że beza się nie uda i będzie klapa:(((

      Usuń
    3. Uda się, bez problemu! Tylko zrób dokładnie tak, jak napisałam. Trzymam kciuki :)

      Usuń
  5. bardzo lubię tartę cytrynową, ta musi być pyszna, sama nie robiłam jeszcze ale się pewnie skuszę niedługo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skuś się koniecznie! Jest obłędna :)

      Usuń
  6. Uwielbiam tartę cytrynową z bezą,jest genialna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się i jednocześnie żałuję, że tak późno ją odkryłam :)

      Usuń
  7. Ta tarta przypomina mi z wyglądu i składu lemon meringue pie z Moich Wypieków. Piekłam, ale ja ogólnie nie jestem zbytnio fanką ciast cytrynowych ;) To mnie kiedyś skusiło, ze względu na bezę, którą uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu Twojego komentarza z ciekawości zajrzałam na MW. Faktycznie, jest niemal identyczna! Dzięki za info :)
      Dla mnie ta tarta jest niesamowicie urzekająca, ciągle tęsknię za tym smakiem. Wiadomo - kwestia gustu - osoby, które nie przepadają za cytrynowymi wypiekami raczej nie będą nią zachwycone :)

      Usuń
  8. ale pyszności:) wszystko to co uwielbiam:) pięknie wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Zachęcam do upieczenia, naprawdę warto!

      Usuń
  9. Zrobiłam wyszło pyszne :) Extra przepis xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  10. Pierwszy raz w życiu zrobiłam ciasto ;) Wyszło PYSZNE!!! Dziewczyny, ta tarta jest mega prosta i mega pyszna. Uwierzcie, jak mi wyszło to już każdy da radę ;) Dziękuję Autorce, za dokładne wskazówki i motywujące słowa! :)
    Pozdrawiam,
    Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że przepis i wskazówki okazały się pomocne :) Zachęcam zatem do pieczenia kolejnych ciast, mam nadzieję, że będą smakowały równie dobrze!
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Popularne posty z tego bloga

Ketchup z cukinii. Absolutny numer 1!

Zimowa sałatka z buraków i papryki + nowa metoda pasteryzacji