Przejdź do głównej zawartości

Chleb na żurku z prażonym sezamem

Od kiedy po raz pierwszy zrobiłam chleb na zakwasie żurkowym, bywają tygodnie, że piekę go po kilka razy. Jest przepyszny, zupełnie przyjemny w przygotowaniu, a zapach po upieczeniu aż trudno opisać. Przepis mniej więcej znacie - podawałam go w poście na chleb orkiszowy. Dziś przedstawię go z lekką modyfikacją - zamienię mąkę orkiszową na pszenną, a płatki owsiane na sezam. Taki chleb robimy najczęściej - połączenie mąki pszennej z sezamem jest po prostu doskonałe. Polecam Wam zrobienie go nawet wtedy, gdy zupełnie nie macie czasu. Wystarczy wrzucić składniki do miksera, chwilę przy nim postać, zostawić do wyrośnięcia, potem upiec i cieszyć się tym absolutnie doskonałym smakiem :)



Składniki:
- 800 g przesianej mąki pszennej,
- 500 ml żurku (u mnie o smaku boczku, ale może być zwykły),
- 100 ml ciepłej wody,
- 16 g świeżych drożdży,
- 1 łyżeczka miodu,
- 2 łyżeczki soli,
- 2 łyżki oliwy,
- garść prażonego sezamu,
- dodatkowo: masło i prażony sezam do posypania blachy.

Zgodnie z podanymi zasadami...

Wrzucamy....
...pokruszone drożdże do misy miksera, miód i ciepłą wodę. Mieszamy trzepaczką, zostawiamy na chwilę. W tym czasie przesiewamy mąkę. Po chwili włączamy mikser (z hakami) i dodajemy: oliwę, sól i na
przemian mąkę i żurek. Pod koniec dodajemy prażony sezam (aby uprażyć sezam, należy: położyć suchą patelnię na kuchence, gdy będzie rozgrzana wrzucić sezam i cały czas potrząsać patelnią lub mieszać szpatułką do momentu aż będzie wystarczająco uprażony). 
Stoimy i miksujemy... 
...ciasto będzie się kleiło, ale tak ma być. Gdy będzie wyglądało na wymieszane, mikser wyłączamy, a misę przykrywamy szczelnie folią aluminiową i zostawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu. Czasu nie musimy odmierzać, ciasto samo o sobie przypomni - jeśli folia zacznie szeleścić i będzie wyglądała na wybrzuszoną, to oznaka, że należy ją zdjąć, a ciasto podzielić na pół i przełożyć do dwóch keksówek (lub jednej dużej; każda z nich musi być posmarowana masłem i posypana prażonym sezamem). Keksówki z ciastem zostawiamy do ponownego wyrośnięcia, przykrywamy ściereczką lub folią (na ok. 30 minut). 
Czekamy...
... a następnie wstawiamy do rozgrzanego do 200 stopni piekarnika, pieczemy ok. godziny (będzie widać, że chleb jest już gotowy, gdy zacznie "odchodzić" od brzegów keksówki i zbrązowieje z wierzchu). Smacznego!!!


Komentarze

  1. wygląda wspaniale. uwielbiam domowy chleb, ale jakoś nigdy nie próbowałam zrobić go na zakwasie. Pozdrawiam i zapraszam o siebie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ja zazwyczaj robię na żurku - bardzo polecam! Pozdrawiam i oczywiście z zaproszenia skorzystam :)

      Usuń
  2. A nigdy chleba z żurkiem nie gotowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny pomysł. Nie rozumiem tylko czy chleb robi się na zakwasie żurkowym ( tak jest w opisie) czy na samej zupie (tak jest w składnikach)?

    OdpowiedzUsuń
  4. Na samym zakwasie :) Można zrobić samemu, można też kupić taki w butelce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakwas robię sama:) bardzo podoba mi się ten chlebek, na pewno kiedyś spróbuję :)

      Usuń
  5. Ale domownicy mają z Tobą dobrze - chlebki im pieczesz :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z żurkiem? Ciekawe! Ja mam ostatnio "fazę" na chrupiące bagietki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, bagietkę też muszę zrobić! Dzięki :)

      Usuń
  7. Wypróbuję :) A zamiast sezamu dam len, o! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. chleb na żurku? To mnie zaskoczyłaś! Zapisuje do wypróbowania;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pyszny:) tylko żurku nie mam,bo już bym biegła do kuchni piec:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Znalazłam Cię z chlebkiem, tralala! A czy może być żurek z butelki, np biedronkowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Witaj :)
      Oczywiście, może być taki biedronkowy z butelki :) Pozdrawiam ;)

      Usuń
  11. Widzę ,że chlebki na żurku się podobają:)Ja spróbuję Teraz tym sposobem:)Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam ten chlebek! Pozdrawiam świątecznie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Popularne posty z tego bloga

Najlepszy dressing do sałaty

Sałatka z selerem konserwowym