Przejdź do głównej zawartości

Wigilijna zupa grzybowa z delikatną nutą rozmarynu

U nas w domu coraz bardziej czuć Święta. Od kilkunastu dni kuchnia zachęca zapachem pierników, grzybów, pomarańczy i mandarynek. Jedna choinka już ubrana, na drugą czekam z niecierpliwością. Miała być jedna i nie mogłam przeboleć, że sztuczna. W końcu Święta kojarzą mi się głównie z zapachem świeżej choinki... Wzięłam udział w konkursie i wygrałam. Żywą, piękną choinkę. Wyobraźcie sobie moją radość i zdziwienie Męża ;) Dzisiejsza propozycja jest ściśle związana ze Świętami. Zupa grzybowa - typowo postna - jest stałym punktem wigilijnego menu. Na naszym stole bywa częściej niż tylko w Wigilię. Uwielbiamy grzybowe potrawy, tym bardziej, że Tata zaopatrzył nas w ich spore zapasy. Zachęcam do spróbowania, naprawdę warto. 

Składniki (na średniej wielkości garnek):
- 7 dużych suszonych grzybów,
- 3 niewielkie ziemniaki,
- 1 cebula,
- rosół ugotowany na samych warzywach,
- gałązka rozmarynu (lub rozmaryn suszony Prymat),
- łyżka masła,
- śmietana 18%,
- sól, pieprz.

Grzyby moczymy przez całą noc. Następnego dnia opłukujemy, ewentualnie kroimy na mniejsze kawałki i podsmażamy na łyżce masła. Po chwili dodajemy pokrojoną w kostkę cebulę. Podsmażamy przez chwilę. Zawartość patelni umieszczamy w średniej wielkości garnku, zalewamy bulionem z samych warzyw, dodajemy rozmaryn (całą gałązkę lub suszony, ale w małej ilości, by rozmaryn nie był dominujący). Gotujemy na małym ogniu przez ok. 1,5 godziny. Pod koniec gotowania wrzucamy ziemniaki (obrane i pokrojone w kostkę). Gdy ziemniaki będą miękkie, zawartość garnka blendujemy na gładki krem (można wyjąć gałązkę rozmarynu przed miksowaniem; jeśli dodaliśmy suszony - blendujemy razem z nim). Zupę przyprawiamy solą i pieprzem, a następnie wyłączamy i zabielamy śmietaną (2-3 łyżki). Podajemy z makaronem, grzankami lub groszkiem ptysiowym. Smacznego!

Komentarze

  1. pycha:) u nas czasem też mamy grzybową, ale zazwyczaj jest to żur z grzybami:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas zwykle są dwie zupy - typowo grzybowa i żur z grzybami :))

      Usuń
  2. z rozmarynem? ciekawe:) takiej jeszcze nie jadlam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodatek rozmarynu do grzybów jest strzałem w dziesiątkę :) Tylko nie wolno przesadzić, by nie zdominował całego smaku zupy :)

      Usuń
  3. No właśnie, z rozmarynem... zwykle do grzybowej dodaję tymianek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei nie próbowałam z tymiankiem :) Następnym razem :)

      Usuń
  4. Smakowita propozycja :)
    U nas co roku barszcz czerwony i grzybowa z kluseczkami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barszcz czerwony też ma u nas grono stałych miłośników :) W tym roku też będzie ;)

      Usuń
  5. Mmm, uwielbiam zupę grzybową. U nas na Święta są na zmianę barszcz i zupa grzybowa. W tym roku jest pora na tę drugą... Ale na tymianek nie wpadłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)) Na zmianę? Świetny pomysł :))

      Usuń
  6. Fajna :) U nas też zawsze grzybowa, ale inna - tzw. czysta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas zawsze była czysta, rozmaryn to dodatek z serii najnowszych hitów ;)

      Usuń
  7. A ja tez mam zapas grzybkow wiec juz wkrotce bedzie pachnialo swietami u mnie tez.Zupke taka jak Twoja uwielbiam,grzyby jem zazwyczaj w okresie Bozonarodzeniowym wiec tym bardziej by smakowala:) Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi bez grzybów ciężko byłoby przeżyć cały rok :) Uwielbiamy je :))

      Usuń
  8. Z rozmarynem nie próbowałam, a ciekawie brzmi :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie koniecznie musisz spróbować, bo smakuje naprawdę fantastycznie :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Popularne posty z tego bloga

Ketchup z cukinii. Absolutny numer 1!

Zimowa sałatka z buraków i papryki + nowa metoda pasteryzacji