środa, 28 listopada 2012

Sos beszamelowy

Nie wiem jak Wy, ale ja nigdy nie lubiłam przyrządzać sosu beszamelowego. Zwykle robiłam go przy okazji lasagne i właściwie tylko wtedy. Poza tym omijałam go jak ognia. W swojej prostocie zawsze wydawał się nader skomplikowany. Moja niechęć pewnie po części wynikała z podświadomej urazy do sosów na bazie mleka i masła, ale to już prehistoria. Postanowiłam spróbować jeszcze raz, zainspirowana przepisem Gosi. I wiecie co? Naprawdę mi smakuje. Nie tylko jako dodatek, ale mogę jeść go bez niczego. Dziś przepis na sos, a jutro na danie, które zrobiłam z jego użyciem. Chyba nie muszę mówić na jakie? :)
I mam do Was małą prośbę. Trzymajcie za mnie kciuki, bo dzisiejszy dzień jest dla mnie bardzo ważny. 

Składniki:
- 600 ml mleka,
- 50 g mąki pszennej, najlepiej przesianej,
- 50 g masła,
- sól, pieprz czarny mielony Prymat - do smaku,
- gałka muszkatołowa - do smaku.

Z 600 ml mleka odlewamy szklankę. Dodajemy (do odlanego mleka) mąkę i bardzo starannie mieszamy. Zostawiamy na chwilę. W garuszku zagotowujemy mleko (to, z którego odlewaliśmy szklankę) z dodatkiem masła. Doprowadzamy do wrzenia (cały czas mieszamy), a następnie zmniejszamy gaz i powolutku dodajemy mieszankę mleka z mąką (cały czas mieszając). Sos będzie gęstniał. Przyprawiamy do smaku solą, pieprzem i gałką. Gotujemy jeszcze przez chwilę i gotowe. Smacznego!

22 komentarze:

  1. uwielbiam ten sosik, robię bardzo często.
    Nie mam z nim żadnych problemów, a składniki zawsze lecą tak na"oko";)
    polecam zrobić go do makaronu z łososiem:) pychaaaaa
    a kciuki zaciskam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje nastawienie chyba nie pozwalało mi go robić zbyt często :) Teraz się to zmieni.
      Za kciuki dziękuję! :**

      Usuń
  2. Kciuki trzymam moooooocno!!!!!!!!!!! a sosik superasny:)Aga

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja beszamel zawsze na oko, nawet nie potrafiłabym podać jakie proporcje,a wyjadać taki sosik też lubię :)
    Kciuki trzymam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za kciuki! Tak licznie trzymane zdecydowanie pomogły!!!

      Usuń
  4. Ja kiedyś strasznie się bałam beszamelowego, ale nabrałam wprawy i mogę go robić z zamkniętymi oczami :) u mnie koniecznie z sokiem z cytryny i ziołami prowansalskimi

    Powodzenia dzisiaj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę spróbować Twojej wersji :) Brzmi smacznie!
      Dzisiejszy dzień melduję jako udany!
      :**

      Usuń
  5. Kciuki zaciskam cały czas. U mnie pozytywnie, na 5 lat będę mieć spokój z tego typu komisjami ;) Mam nadzieje, że u ciebie też optymistycznie. Ja z kolei sos beszamelowy robię tylko przy okazji canelloni ze szpinakiem i mięsnym sosem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :*** Kciuki pomogły!
      Cieszę się, że i u Ciebie pozytywnie :*

      Usuń
  6. Aaaa, bo beszamel lubi się zgrudkować ;) Ale od kiedy kupiłam sobie blender... ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo tak, blender to prawdziwy skarb :))

      Usuń
  7. Beszamel tylko się wydaje być skomplikowanym sosem, ale kiedy dojdzie się do wprawy... smaczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście udało nam się zaprzyjaźnić ;) Beszamel w końcu przestał straszyć :)

      Usuń
  8. ja jeszcze nie przyrządzałam, ale rzeczywiście wydaję się być to dosyć skomplikowane zadanie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam powyższy przepis, jest naprawdę dobry :)

      Usuń
  9. wyszedł Ci idealnie ;) ja też zawsze pałałam niechęcią do tego sosu, lubił się zważyć lub wyjść mdły jak mamałyga...ale skoro masz sprawdzony przepis, to skorzystam ;)

    PS. Pozdrawiam i zapraszam do konkursu na swoim blogu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skorzystaj, sos wychodzi pyszny :) Konkurs widziałam i już nad nim myślę :))

      Usuń
  10. hehe..to masz jak ja..ja nigdy nie robiłam lasagne z tym sosem bojąc się że coś spierniczę..i całość pójdzie do kosza..ale dość często wpadają mi w oko przepisy z użyciem właśnie tego sosu..Więc chyba tak jak ty będę musiała się przełamać i zrobić beszamela :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrób według tego przepisu, jestem pewna, że się uda i będzie Ci smakował :) Ja go polubiłam! Jeść i robić :)

      Usuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

drukuj