Przejdź do głównej zawartości

Niesamowite paluchy chlebowe z posypką w trzech smakach

Szukałam pomysłu na inny niż makaron, ryż, grzanki i kluski kładzione dodatek do kremowych zup. Gotowałam akurat zupę-krem porowo-ziemniaczany i chciałam urozmaicić ją jakimś fajnym dodatkiem. Jakiś czas temu znalazłam przepis na paluchy chlebowe, zapisałam i czekałam na właściwy moment. Zastąpienie nimi makaronu okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę! Myślę, że świetnie sprawdziłyby się na domowych przyjęciach - owinięte tasiemką paluchy o trzech różnych smakach, położone przy talerzyku każdego z gości z pewnością zrobiłyby wrażenie...
Składniki na ok. 15 paluchów:
- 500 g mąki pszennej,
- 1 łyżeczka soli,
- 15 g świeżych drożdży,
- 1 łyżeczka miodu,
- 2 łyżki oliwy z oliwek,
- 300 ml ciepłej wody,
- posypki: mak, sól morska Prymat (młynek), zioła prowansalskie Prymat,
- woda do posmarowania.

Drożdże, miód i wodę mieszamy trzepaczką. Zostawiamy na ok. 10 minut. Po tym czasie dodajemy oliwę, sól i mieszając wszystko, stopniowo dodajemy mąkę. Kiedy ciasto zaczyna przyklejać się do trzepaczki, przekładamy je na blat i starannie zagniatamy (przez ok. 8-10 minut, do elastyczności). Kulę przykrywamy ściereczką i zostawiamy w misce do podwojenia objętości (ok. 1 godziny).
Ciasto krótko zagniatamy, a następnie dzielimy na 15 części. Każdą z nich wałkujemy ręką na kształt paluchów o długości ok. 30 cm. Układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub matą silikonową, przykrywamy ściereczką i zostawiamy na ok. 15 minut. W tym czasie rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni. Gdy piekarnik będzie rozgrzany, paluchy za pomocą pędzelka silikonowego smarujemy wodą, a następnie posypujemy makiem, solą lub ziołami prowansalskimi (u mnie 5 paluchów z makiem, 5 z solą i 5 z ziołami prowansalskimi). Pieczemy do zarumienienia (ok. 15 minut). Podajemy jako dodatek do zup lub samodzielną przekąskę. Smacznego!














Komentarze

  1. Wspaniale wyglądają. Ja uwielbiam takie do chrupania do sałatek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie - zapomniałam dodać, że znakomicie smakują jako dodatek do sałatek :) Dzięki :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Ale smacznie wygladaja,wyobrazam sobie jak chrupia:) Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Wczoraj nie mogłam się im oprzeć, są wspaniałe! Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Na pewno zrobię, wyglądają wspaniale:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne! Bardzo uniwersalne. Ja widzę zastosowanie nie tylko do zup i sałatek, ale także jako przekąska do piwa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo tak! Co racja, to racja ;) Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. O, paluchy:) Cieszę się, że spodobały Ci się a co ważniejsze, że smakowały:) Niedawno robiłam powtórkę, bo mąż i córcia bardzo lubią.
    Pięknie Ci wyszły
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za przepis, paluchy są fantastyczne!!! U mnie powtórka z pewnością będzie szybko :) Pozdrawiam :)))

      Usuń
  6. super wyglądają. zapisuję do wypróbowania:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na smakową relację :) Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Kapitalne smakołyki! Podziwiam osoby, które robią takie cuda! Osobiście nie mam serca do dłuższej zabawy z ciastem ;)))ale może kiedyś... ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Ciasto jest tak przyjemne w ugniataniu, że robienie takich paluchów to naprawdę czysta przyjemność :) Pozdrawiam!!!

      Usuń
  8. przewiazane wstążeczką jak na prezent do podarowania ;)))
    piękne ;)



    Pozdrawiam i zapraszam do siebie;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam ponownie,
    chciałam Cię zaprosić do wspólnego gotowania z okazji akcji kulinarnej jaką organizuję.
    Kilka blogerek/blogerów jeden pomysł i różne wykonanie.;)

    Poniewaz temat akcji to "Kukurydziane wariacje", więc proponuję wykonanie zupy kukurydzianej czy tam zupy z kukurydzy ;).
    Jest dużo propozycji na to danie, jestem ciekawa efektów, jakie każdy zaprezentuje. Zapewne kazdy doda coś od siebie ;).

    Wspólne gotowanie proponuję rozegrać w dniach 24-26.07. Dobrze jak wtedy przepis znajdzie się na blogu ;)

    Proszę o odpowiedź ;) Pozdrawiam Serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :) Akcja bardzo mi się podoba i bardzo dziękuję za zaproszenie. Chętnie wezmę w niej udział! Już nie mogę się doczekać :)

      Pozdrawiam!!!

      Usuń
  10. Świetne np do zupy ,czy sałatki .Podoba mi się

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz :*

Popularne posty z tego bloga

Najlepszy dressing do sałaty

Ketchup z cukinii. Absolutny numer 1!